Om att flyga charter.


Tolv timmar tog flygningen hem från Thailand. I tio av dessa timmar var jag positiv, sen fick det räcka. Det är nog fan personbästa ska ni veta. Det är som en sån där 2012-domedagsfilm där alla som tittar på vet att det när som helst kommer barka åt hela helvete.

Så här i efterhand kan jag identifiera början till mitt personliga charter-Armageddon i samband med följande dialog någonstans ovanför en afghansk bergskedja:

- "Får vi något mer att äta innan landning?" (Jag)
- "Ja, vi serverar frukost tre timmar innan landning, för då är det ju morgon för er." (Flygvärdinna)
- "Men guuud vad bra - OM vi faktiskt fortfarande var i Thailand och det faktiskt VAR morgon. Nu är klockan egentligen 21 på kvällen och vi får frukost, vilken jävla brakfest för jet lagen. Ingår serpentiner?" sa jag självklart inte högt utan ett svenskt: "Okej, vad bra!"

Låt mig även för er skull översätta detta från charterspråk till vanlig svenska.
  • "Tre timmar innan landning" = kommer du väckas brutalt väckas av att bländande strålkastarljus tänds i kabinen och en käck röst som sprakar ut i högtalarna. Men tro inte att du får ÄTA då, för först ska det säljas skraplotter; serveras våra yngre resenärer snorungarna en annan GOD frukost två timmar innan alla andra och givetvis tas betalt för vatten och juice. Att de inte börjat betalt för luften ombord måste vara en ren administrationsfråga.
  • "Frukost" = en påstådd omelett med jävligt suspekt och oidentifierbart innehåll som skimrar i grönt, toppad med två bleka kycklingkorvar (modell: avhuggna fingrar) som fått vilken alvedon som helst att se solbränd ut. Vem behöver luftgropar för att få maten att åka hiss i matstrupen?
Flygvärdinnorna var för övrigt en imponerande armé uniformerade kloner av Mickan i Solsidan, 10 år och en bitter skilsmässa från Fredde senare. Aldrig tidigare har jag sett någon ironiskt servera kaffe ("Önskas kaffe? Jahaaja, kaffe önskas"). Glamouren i flygvärdinneyrket måste vara en myt i klass med att den där berömda krampen om man simmar efter att ha ätit. Min privata version av helvetet inkluderar scenarion där jag tvingas tjäna svenska charterturister i trånga utrymmen med döden som enda flyktmöjlighet.

Charterns har ju som ni kanske vet även adopterat en motsvarighet till "första klass". Apollo kallar det för Novair Excellent och för 4-5 tuss extra/person får man bredare stolar, fler tum på tv-skärmen och en särskild incheckningsdisk där kön till min illa dolda glädje var längre pöbelns. I rättvisans namn var ett par saker var dock exklusiva med denna del av planet -- resenärerna hade exklusivt grå tinningar och vita strumpor i sandaler, så där tog vi kål på myten om den fattiga pensionären. Nu hade jag inte heller precis blåvägrat att få utökat lebensraum ombord på turistkontainern, men jag är bränd sen vår flygning från Grekland när vi betalade för extra benutrymme och i gengäld fick Arja Saijonmaa. Jag tror fortfarande att någon slags olycksfallsförsäkring borde ha fallit ut där för sveda, värk och psykiskt lidande.

Det här blev ju imponerande långt och rörigt. Jag skyller allt på de där kycklingkorvarna mittinatten och återkommer när mitt IQ inte längre är en skostorlek.

Bildkälla


Kommentarer
Postat av: Malin

Haha langflygningar ar aldrig roliga... eller ja... flyg i allmanhet kanske (med det sagt sa ar det ett av mina favoritsatt att resa pa). Innan jul fick resenarerna pa raden framfor halla papperstussar over huvudet hela flygningen eftersom sno hade frusit fast i luftkonditioneringen och val uppe i luften sa smalte den, och ja, bokstavligt talat rann ner i knat pa oss. Som ett litet dekorativt vattenfall, ironiskt nog forsande fran det stalle dar flytvastarna var forvarade. ;)



Sv: Ja, jag har haft "tur" och paverkas inte av det nya taket. Jag borjade plugga for tidigt. Fick precis harom dagen besked om vad jag maste betala for mitt sista ar - £3330. Jag tror dock att det blir fa svenskar som flyttar over for universitetsstudier fran och med nasta ar. Det ar tufft nog att lana 30,000+ varje ar i tre ar nar man vet att hemma i Sverige hade samma utbildning kostat 0kr! Och nu tror de att folk ska lana 95,000kr per ar? Det ar sa att man blir morkradd. Men men Parliament far leka med det dar en stund, for EU kommer radda dagen samma sekund som det visar sig att bara 0.3% av den brittiska befolkningen nu har tillgang till studier, hahaha. Da blir det europadomstolen och sa var det aventyret slut!

2011-02-12 @ 13:43:54
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Jon

JAG ÄLSKAR DIN BITTERHET

2011-02-12 @ 15:31:21
URL: http://thym.blogg.se/
Postat av: Anna

@Malin: Haha, den upplevelsen låter ju som ett uppslag till en sketch! Och betydligt roligare att få berättad än jag förmodligen tyckt om jag varit med om det själv... ;)



@Jon: Kram på dig, min fina dumpstrande Alias-partner!



2011-02-21 @ 00:44:59
URL: http://annasord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0