Midsommar-checklista:




Firat i Dalarna.
Check!
Besökt en fäbod. Check!
Hört Äpplebo-gånglåt fiolgnissla sig in i hjärnan. Check!
Sett halvpackat dalfolk lufta sina folkdräkter och resa en midsommarstång. Check!
Blivit regnad på av och till. Check!
Skådat en livs levande älg. Check!
Druckit nubbe. O-check!*
Konstaterat att uppväxtmiljön gjort mig komplett immun mot traditionellt midsomrande. Check, check, check!


Japp. Nog kan vi alla tryggt konstatera
att det midsommar igår. Men för säkerhets skull far jag och Henrik ut till en av byarna för att se ytterligare en majstångsresning och låta våra trumhinnor frottera sig med lite dragspel och fiolgnissel. Ja, egentligen ska vi på födelsedagskalas, men chanserna att undkomma firandet är väl ungefär lika stora som att undkomma regnet (vi snackar promille, sannolikt ppm). On the bright side har vi snart fyllt midsommarkvoten så till den milda grad att det först är våra barnbarnsbarn som kommer börja behöva fira igen.

För er som inte är från Siljanstrakten eller utsatts för firande härikring kan jag berätta att midsommarfirandet delats upp mellan byarna, så att vissa firar på midsommarafton och vissa på midsommardagen. För att spelmanslagen skulle hinna runt och gnida fiol i alla byar, har jag hört påstås. Även om jag personligen tror att det helt enkelt det rör sig om en ren säkerhetsåtgärd för att allt hembränt verkligen ska hinna drickas upp.

* Jag är en anhängare av tron att bilkörnings-skillz
inte förbättras av alkoholintag.



Kommentarer
Postat av: sunshine

"Även om jag personligen tror att det helt enkelt det rör sig om en ren säkerhetsåtgärd för att allt hembränt verkligen ska hinna drickas upp. " xD



glad midsommar förresten (i efterskott kan tilläggas)!

2010-06-27 @ 21:59:34
URL: http://sunis.blogg.se/
Postat av: J

Haha firade min andra midsommar i dalarna och ja, det är ju faktiskt precis sådär det är.

2010-06-29 @ 09:21:19
URL: http://grenfeldt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0