Cyklist-ligist, javisst!


Tanke: om jag som cyklist -- rent hypotetiskt, än -- kör på någon som går på den från gångbanan tydligt avskilda cykelbanan, är det då mitt fel? Jag är något oklar över regelverket men väldigt intresserad av att veta hur skulden fördelas. Efter snart två år i Uppsala, gissningsvis en av Sveriges mer tätcykelbefolkade städer där grundregeln är att cyklister inte omfattas av några regler, har jag verkligen utvecklat en no mercy-inställning mot gångtrafikanter som inte kan hålla sig på sin sida. De vandrar där i godan ro, flyttar inte på sig och ser sådär självgott nöjda ut över sitt ockuperande av cykelbanan. Jag vill bara köra på dem, litegrann, så de lär sig.

Det gäller speciellt när det är joggare. Det blir liksom dubbelt provocerande -- de är i vägen för mig och de är ute och hurtflåsar. Dem borde man ju faktiskt ärligt få köra på. Springa är fan ingen sport om man inte blir jagad.

Kommentarer
Postat av: J

Många tror felaktigt att störst går först i såna här situationer. Det är defacto hårdast som går först. Och en cykel är hårdare än kött, men likväl mjukare än en bil och en vägg.

Annars gäller den uråldriga devisen "people with guns don't kill people. People with mustaches kill people." Den har lett mig såhär långt.

2009-11-23 @ 17:39:20
URL: http://enentreprenors.blogg.se/
Postat av: sunshine

äh, kör på 'em bara! rätt åt gångtrafikanter som inte tar hänsyn till cyklisterna.

jag kan vittna om att jag måste se ut som värsta bondläppen när jag går i stockholms gator! jag väntar ALLTID på grön gubbe innan jag korsar gatan men mina medmänniskor (?) bara går över hårt trafikerade hornsgatan som om det vore baggis. idioter är allt jag kan säga, idioter!

2009-11-24 @ 12:23:06
URL: http://sunis.blogg.se/
Postat av: J

Lett mig rätt ska det stå, RÄTT! My bad.

2009-11-24 @ 13:35:53
URL: http://enentreprenors.blogg.se/
Postat av: J

Eller 'aldrig lett mig fel' hade också funkat.

2009-11-24 @ 13:36:18
URL: http://enentreprenors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0