Bloggbok. Or not.


För skojs skull klickade jag in på Solentro, en av alla sidor där man kan göra sin egen bloggbok, för att se vad det skulle kosta att få bloggen (eller delar av den) i bokform. Ja, jag är så egocentrerad. Nej, jag drömmer inte New York Times bestseller-list-drömmar, snarare vore det trevligt nu när man är lite till åren kommen att ha en liten bok att bläddra i för att minnas sin ungdom. 
 
För det första kan man i bloggboken inte ha rubriker i texten. Nähä, men skit i det då. För det andra, för det tredje och för det ad infinitum kan man inte ha fetstil, ändra font, kursivera, redigera textstorlek, marginaljustera, centrera.... Ja, det enda man faktiskt kan göra är att kopiera in ord i deras förinställda mallar med text i pekboksstorlek. 

Så vad kostar det då? Tja, för 45 sidor kostar det 433 kr med om man väljer mjukpärm, hiskeliga 730 kr med hårdpärm. För att illustrera hur mycket som får plats kan jag tala om att mitt allra första inlägg tar upp 3 sidor. Jag skulle alltså få in ungefär 15 inlägg i en sådan bok. Med överslagsräkning, om vi antar att varje inlägg snittar på 2 sidor och jag har totalt 790 inlägg, kräver det totalt 1580 sidor för att rymma hela bloggen. I runda slängar skulle en bloggbok med mjukpärm följaktligen kosta 15 000 kr, med hårdpärm närmare 26 000 kr.

Ehhh... tills jag ser löpsedlar med rubriken "Helvetet fryser till is" tror jag det får vara för mig. Jag menar, för de pengarna kan jag lätt gå en kurs i bokbinderi och samtidigt trygga framtiden för en mindre afrikansk by. OCH få pengar över.

(Om någon PR-ansvarig på Solentro läser detta, kan jag vara villig att förhandla detta inläggs existens i utbyte mot -- säg, en inbunden bloggbok, hårdpärm, 1580 sidor).

Kommentarer
Postat av: Jon

Solentro alltså?



Vilket jävla dagis.

2009-06-28 @ 14:30:16
URL: http://thym.blogg.se/
Postat av: Hampus

Hej Anna,



tack för din konstruktiva kritik men den innehåller en del felaktigheter.



För det första, en hårdbunden bok på 300 sidor kostar 1199 kr, således skulle din blogg rymmas i drygt fem böcker vilket endast skulle bli totalt 5995 kr för hårdband och 4995 kr för mjukband!



Dessutom erbjuder vi ½ priset på efterföljande böcker i samma beställning om man beställer mer än ett exemplar av samma bok!



För det andra, typsnittet är Arial och textstorleken i inlagan är 12. På framsidan och på titelsidan är textstorleken 24 respektive 16 för över- och undertitel. Det stämmer som du säger att vårt system formaterar den text du lägger in, detta är för att göra det så enkelt som möjligt för dig som kund att göra din egen bok - vi arbetar framåt med att erbjuda våra användare fler valmöjligheter, precis så som du nämner.



Mvh/Hampus Schildfat - Solentro

2009-07-22 @ 11:51:41
URL: http://www.solentro.se
Postat av: Blogg till Bok

Hej Anna,



Nu kan du även gör din blogg till bok automatiskt utan krångel på www.bloggtillbok.se



Lycka till!

2011-10-06 @ 20:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0