Grannland till Chorizoistan. Och Korvbrödistan.


"Det lilla landet Bratwurtzistan både tillverkar och importerar korv. Om landet väljer att subventionera inhemska producenter för att uppnå en inhemsk produktion på 7000 kilo korv, hur stor måste en sådan subvention vara? Visa i en figur och redogör för effekterna på pris, produktion, konsumtion och välfärd."

Nationalekonomi är en förvisso rätt intressant men torr vetenskap. Modeller, teorem, handelspolitik, välfärdseffekter och cirka en miljon diagram över Allt Som Aldrig Kommer Hända Men Det Kan Ju Vara Kul Att Rita Det Ändå. Därför är det jävligt synd att det tillfälle de väljer att skoja till saker och ting är på tentorna -- avgjort det tillfälle då man absolut minst uppskattar det.

Känns det som att jag alltid tentapluggar? Det känns som att jag alltid tentapluggar. En vecka framåt kommer jag iaf vara i Mora nu, långt från storstadens frestelser. Och tentapluggar. Det är du och jag nu, Bratwurtzistan, du och jag.


Kommentarer
Postat av: Jon

Lycka till med tentan!

2009-04-24 @ 19:44:36
URL: http://thym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0