Koackackack, koackackack.


Midsommar i morgon och naturligtvis diskuterar blogg-Sverige firandet för fullt. Var, när, hur och vilken vit volangklänning i tunn bomull som är mest somrig och oskuldsfull. Antar jag åtminstone, jag har inte hunnit surfa runt efter hemkomst men sådant fattar man ju ändå, precis som att så fort vårsolen tittar fram i maj ligger bloggerskorna på rygg i park med fruktsallad och någon jädra vuxenvälling från Espresso House.

Eller... vänta nu här. Firar man förresten ens midsommar i storstäderna? Jag är uppväxt med egenhändigt bundna kransar av midsommarblomster, ringdans och manuell majstångsresning vid bystugan till komp av fiolgnid från folkdräktsklädda spelmän. Jepp, så überidylliskt att Sverige-vykorten framstår som otraditionella. Nu var det visserligen många somrar sedan jag deltog i ett så ultratraditionellt firande, men jag lovar er, det pågår överallt i byarna här uppe i Dalarna och överträffar varje fördom ni någonsin haft.

Men för tusan -- jag har inte tänkt på det förrän nu, men vad gör andra människor ute i landet och storstäderna som inte knatar runt i knätofsar till vardags eller har majstänger i varje trevägskorsning? Stockholm till exempel, vad gör man där -- tar några varv Små grodorna runt Sturesvampen och fortsätter med Morsgrisar är vi allihopa på White Room?

Kommentarer
Postat av: shine

vi, i förorten iaf, åker antingen till skansen eller snackar skit om allt ni "bybor" gör på midsommar... du vet, vi sthlm:are som måste alltid vara koolare. sanningen är att vi är avundsjuka för egentligen vill vi oxå ha ett sommarställe, dansa smågrodorna, ha en tjock fin krans i håret, plocka blommor och lägga det under kudden...



nåja, iaf jag. :)

2008-06-19 @ 20:02:13
URL: http://thwart.blogg.se/
Postat av: Ine

Hahaha, just så!



Eller kanske "Vi äro musikanter..." runt glasobelisken på Sergels torg...?

2008-06-19 @ 20:48:00
URL: http://inemaria.blogg.se/
Postat av: johanna

åh underbara midsommar hemma i dalarna!! njut av den ordentligt, hoppas du får en bra helg (trots jobb)

2008-06-21 @ 18:15:00
URL: http://ergosum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0