Kvalborg och valborg.


I mina ögon har valborg alltid varit högtiden Gud glömde. Det går ut på att ha så roligt som möjligt, men eftersom ingen riktigt vet vad som gör dagen rolig är alltsammans dömt att misslyckas.

Vad jag däremot lärt mig de senaste månaderna är att valborgstristessen som råder i stora delar av landet är universums sätt att balansera den hysteri som råder i Uppsala. Det är fullkomligt galet och firandet började redan förra veckan, med Forsfestivalen.

Här räcker det inte med valborg, här har vi kvalborg också. Det vill säga dagen innan valborg. Det vill säga idag. Överväldigad av alla nya begrepp och måsten har jag slutit mig till att kvalborg basically är en vanlig utekväll. Om man inte vill in på Stockholms nation, då bör man börja köa 12 på dagen.

Valborg då? Tja, stan invaderas av ryggsäcksförsedda valborgsentusiaster, till att börja med. Det är champagnefrukost, forsränning i Fyrisån, picknickar, champagne-galopp, mösspåtagning, grillning, utgång... Ni hör ju. Universum kompenserar rejält.


Kommentarer
Postat av: Shine

Hmm... kvalborg. Det låter roligt och hemsk?

(svar) Haha, lite samma sak känner jag (ang. bilder). Lite läskigt... :D

2008-04-29 @ 18:26:47
URL: http://thwart.blogg.se/
Postat av: Ine

Hmm. Låter som norrmännens firande av deras (lite min också!) nationaldag...

2008-04-29 @ 18:49:33
Postat av: fanny

Hej vill du ha chansen att vinna vägg/dörr dekorer anmäl dej isf på min blogg :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0