Det duggar duggor.


image158

Duggan är studentens vän. En dugga är ett litet deltest för att samla på sig poäng man får tillgogräkna sig på Den Stora Tentan. Under statistik-kursen har vi sammanlagt sex duggor som kan ge 0.5 poäng var, alltså 3 poäng totalt. Och inför en mardrömstenta som den i statistik, med över hälften underkända, lovar jag att man tar alla poäng man får. 

Just nu är jag barnsligt glad över att under förmiddagen ha klarat den första duggan. Det känns som en liten seger mot den stora onda, statistiken. Det jag blir förbannad över med kursen är att det svåra inte ligger i uträkningarna, utan att det framställs som svårt och krånglas till.

En timme av gårdagens lektion tillbringades med att med olika tecken och färger(!) förklara uträkningen av medelvärde. En timme. Tydligen går det inte på universitetsnivå att säga "summan av alla observationer dividerat med antalet observationer". Det skulle ju kunna innebära -- jag vet inte, att folk förstår?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

TACK! Känns skönt att vara hemma.

Vilken härlig bild, jag blir nästan sugen på att räkna. Med betoning på nästan...

2008-04-12 @ 18:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0