Dumhet när den är som bäst.


Bakgrundsfakta: Blogg.se har möjlighet att visa besöksstatisk för bloggen, i ett diagram med en kurva för unika besökare och en annan för antalet sidvisningar.

Flera gånger när jag plöjt random bloggar på nätet i jakt på undangömda guldkorn har jag stött på ett fenomen som är något som är så dumt att det omöjligen kan bli annat än hysteriskt underhållande. Det är bloggare (varav tonåriga tjejer med uppmärksamhetsbehov är överrepresenterade) som blir så upphetsade av sin egen storhet att de måste dela med sig av sina besökssiffror. Jag erkänner att jag, trots insikt om hur utbredd den dåliga smaken är, flera gånger förvånats över siffrorna som presenterats -- tills jag läst vad de faktiskt skrivit. Detta är ett citat från en blogg som sammanfattar dem alla: "Guuud idag har jag haft över 100 besökare och 27 unika...".

100 besökare och 27 unika.

Det är så fantastiskt, klockrent dumt att jag blir alldeles lyrisk. Bara att någon skrivit en sådan sak gör det ju totalt poänglöst att ens försöka analysera hur tankegången bakom det resonemanget kan ha sett ut (bloggen har haft besök av 100 alldagliga besökare och 27 stycken alldeles unika?). Bara vetskapen om att det finns folk som faktiskt tolkar statistiken så ger ju hopp om att Blondinbellas påstådda framgång enbart grundar sig på att någon någonstans somnat med armbågen på refresh-knappen.

Nu vill jag att ni allesammans lovar mig, verkligen lovar mig, att ni aldrig kommer upplysa dem om hur det verkligen ligger till. Det är för roligt, det är bara alldeles för roligt.


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag lovar att inte berätta det för dem. GOD JUL!!

2007-12-24 @ 09:26:22
Postat av: Jon

God Jul till dig goa Annanissen!
:)
Dumhet kan vara underhållande ;)
Lite som Arne Weise... Fast han är smart!

2007-12-24 @ 18:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0