Om Lunarstorm [lu-naj-ståjm]


Bildkälla

Gamla fjortishaket Lunarstorm går ju i graven i augusti i år, saknad av... ingen. Lunarstorm -- eller Lunar som vi kids sa  -- där jag med start i mars 2003 huserade under den så här i efterhand inte fullt lika coola pseudonumen "mizz_mystery". Associationerna går ju ohjälpligen till dansbandens något osunda relation till bokstavn z. Än idag är jag något oklar över vilken slags myt jag försökte odla kring mig själv.

I ett anfall av nostalgi loggade jag i alla fall in på Lunarstorm idag för att konstatera att profilen, förlåt, krypinet överlevt sen min senaste inlogging någon gång när vi sist hade en socialdemokratisk regering. Välbevarad likt en McDonaldshamburgare lämnad till sitt öde låg den lilla sidan snällt och väntade. Här snackar vi blast from the f-ing past, gott folk. Minns ni? Det plastiga orangea/blå temat som genomsyrade sidan; pysslandet med färgkoder på presentationssidan; försöken att svara fyndigt på 20-frågor-frågorna och mecket med att snoka upp folk endast via variablerna ålder/smeknamn/bostadsord (tack Facebook!). Och dessa smeknamn. Herregud dessa smeknamn.

Ta bara en titt på det här, skärmdumpat i originalskick från min profilsida:



Balla fakta. För det första finns det inget som helst "ballt" med dessa fakta. Någonstans. Höjden av all o-ballhet måste ha varit det faktum att alla svar var förvalda i en rullista, vilket naturligtvis medförde att alla vi småglin unga vuxna effektivt fråntogs all tillstymmelse till den originialitet vi ännu inte hunnit skaffa oss.

Personlighet: Grubblare. Fint Anna. Djupt. Då har alla förstått.
Politik: Vet inte. Ingen bättring på den fronten.
Intressen: Skriva. Varför var rubriken "intressen" i plural när alla alternativ var i singular?
Boende: Med båda föräldrarna. Inte längre sant (undantaget ett par veckor om året för uppgödning).
Civilstatus: Spanar. Allt spaningsarbete numera nerlagt. Förhoppningsvis för gott.
Klädstil: Propert. Vilket uppfyller ytterst låga och synnerligen vaga krav om man råkar gå på gymnasium i Mora, ska ni veta.
Favoritmat: Det pappa lagar. En ball fakta som troligtvis kommer vara livet ut.
Hårfärg: Röd. Näru. Konverterat till blondin sedan länge.
Musikstil: mp3. Men förihällvätte Anna. Sedan när, exakt när, är mp3 en musikstil? Var det verkligen så coolt att släpa runt på ett halvt kilo digital musikspelare att det behövde att skrivas ut, vavava?

Så: från och med idag har jag gjort slut med Lunarstorm. Jag raderade profilen med viss sorgsenhet (vilket inte säger särskilt mycket eftersom jag praktiskt taget upplever separationsångest när jag skiljs från tomma toalettpappersrullar). Nu tänkte jag ge mig i kast med att läsa de nersparade lunar-dagboksinlägg som producerades under perioden 2004-2006. Med fingrarna framför ögonen, redo att när som helst skydda mig mot hastigt uppdykande *kjamar* och *puzzar*.

Kommentarer
Postat av: Calle

Missa för allt i världen inte denna svenska journalists träffsäkra samtidsanalys. Krönikorna finns här:



www.korta.nu/jc



Hade hennes penna varit ett svärd hade huvuden rullat i svensk politik! Hon är, mig veterligen, den första svenska journalisten som törs lämna den politiskt korrekta mittfåran.

2010-06-30 @ 14:25:04
Postat av: Sophie

Sant sant...usch "Balla fakta". Jag var före min tid och tyckte faktiskt att det var töntigt att skriva mp3 eftersom att det INTE är en musikstil. Jag hade väl något lika töntig som "allaätare" som med all säkerhet fanns med! Grubblare har jag för mig var väldigt populärt, kanske vårt svar på "emo" (utan att vara allt för ledsen)? ;)

2010-06-30 @ 19:18:16
Postat av: Anna

Sophie - förmodligen! Emo fast mindre svart och ledset. ;) Jag vill även minnas höjdare som "schackrutigt" och "det änna olika" (änna?) under Klädstil och "gosig" under Personlighet.

All var nog inte bättre förr. ;)

2010-06-30 @ 19:56:29
URL: http://annasord.blogg.se/
Postat av: J

Haha! Själv var jag skunkare, fick en smärre chock här om veckan när jag klickade mig fram till min profil och insåg att jag var helt dum i huvudet när jag var 14.

2010-07-01 @ 10:45:08
URL: http://grenfeldt.com
Postat av: J

Calle spammar förresten länkar till en SD-journalist, han gjorde det hos mig också och hittade förmodligen hit genom min blogg. Sorry.

2010-07-01 @ 10:46:07
URL: http://grenfeldt.com
Postat av: Anna

J: Haha, en kort stund där tänkte jag "Skunk! Åh, om jag bara mindes vad jag hette!" Sen insåg jag som du skrev att ingenting gott någonsin kan komma ur det :P

2010-07-01 @ 11:23:29
URL: http://annasord.blogg.se/
Postat av: Ine

Hahaha... underbart! Gud vad jag saknar alla GB-inlägg och dunkande hjärtan (=ny vän, tjoho)

2010-07-05 @ 22:35:43
URL: http://mittsammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jess

Vad jag saknar Lunar, och för att inte tala om Skunk.. Those were the good days..

2012-04-20 @ 02:28:13
URL: http://Sarakechi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0