Tänk stort, tänk mindre.


Jag har lite smått börjat snegla på mini-PCs. Inte bara för att de är söta (*hoppas kunna uppröra någon genom att tillskriva teknikprylar tjejiga adjektiv*), utan för att jag på allvar tror att den skulle höja min livskvalité. Jag är ju inte ute efter en komplett bärbar dator; gamle Dennis tuggar fortfarande troget på efter 2 år och 4 månader (helt otroligt egentligen med tanke på att han varit igång cirka 23 timmar/dygn under den tiden). Tanken är att han på äldre dar ska kunna ta det lite lugnt hemma på skrivbordet och låta en yngre, spänstigare förmåga ta över de jobbigaste arbetsuppgifterna.

Framför allt är det i skolan när man tar föreläsningsanteckningar -- så mycket mer effektivt på en dator -- och även när man gör arbeten i skolan. En liten lätt dator är så mycket enklare att ha med sig i handväskan; min Mulberry-väska är bra mycket sexigare än den långsamt döende Uppsala Ekonomerna-datorväskan jag nu schläpar med mig.

HPs Mini 2133 känns som ett bra alternativ. 2048 RAM, 120 gb hårddisk, 8,9" skärm, "stort" och skrivvänligt tangentbord (92% av ett vanligt!), 4,5 timmars batteritid, tålig, specialutvecklad för att användas av studenter. Mer info här. Ja, och så priset då -- 3 500 kronor känns absolut överkomligt.

Någon som har erfarenhet eller bara känner för att åsikta sig? Jag vet att jag har ett par teknikfreaks som läser, gimme gärna what you got.


Bildkälla: HP

Kommentarer
Postat av: Emilie

Annars har jag också alla de där funktionerna.. om du vill ha mej istället.

2009-03-09 @ 19:18:12
Postat av: sunison

min pojkvän har en svart lenovo. sjukt bra men inte så rolig att ha å göra med när man surfar. mini-datorer tror jag är smart att ha i skolan å sånt men definitivt inte hemma. jag blir galen på hur litet ALLTING är! ^^

2009-03-09 @ 19:56:34
URL: http://thwart.blogg.se/
Postat av: J

Det beror på vad du anlitar mig för, är det för att skriva brev så gör jag det så gärna för blotta nöjet. Är det för gräsklippning eller mathandling så höjs arvodet. ;)



Det äckliga med den där jäveln är att den har bättre prestande än min gigantiska knappt bärbara dator som jag köpte april 06. Nu mår jag lite dåligt faktiskt.

2009-03-09 @ 20:22:53
URL: http://kreftans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0