OnOff tolkar "rea".


Nationalencyklopedins definition av "rea":
Inom ekonomin utförsäljning av bl.a. varor till väsentligt nedsatt pris under en begränsad period, i syfte att t.ex. minska lagret eller för att rensa det från säsongsmässiga varor.

OnOffs definition av "rea":


Mellandagsrean är igång och likaså folk som påpekar hur hemskt det är prylar vi betalat fullpris för innan julafton säljs för halva priset två dagar senare. Jag håller inte alls med. För det första har vi marknadsekonomi i Sverige och prissättningen styrs i regel av tillgång och efterfrågan. Innan jul: folk är villiga att betala fullpris för grejerna = affärerna kan ta fullpris. Efter jul: folk är panka av att ha betalat fullpris innan jul = affärerna sänker priserna och kan bli av med gamla grejer. Enkel logik.

För det andra inträffar julafton oundvikligen den 24:e december och det är då eller aldrig presenterna ska ligga under granen. Innan jul köper vi alltså i regel saker åt andra och efter jul åt oss själva. Syftet med shoppingen under mellandagsrean vill jag därmed påstå är helt annorlunda än innan, även om tanken att kunna handla allt jämt för halva priset förstås är angenäm. Men hur många handlar dagen innan julafton dyra saker till sig själva som man kan räkna ut kommer på rean? Antingen har de människorna tillräckligt god ekonomi för att skita i allt vad rea heter eller så saknar de bara förmåga att tänka efter, och hur som helst tänker jag inte tycka synd om dem.

Nu blev det kanske lite onödigt kringelikrokigt här för att komma fram till det jag egentligen ville: att kasta skit på PissOff OnOff, där en sänkning med 5 (fem!) kronor på en produkt som kostar 854 spänn tydligen kvalar in att kallas som "rea". Personligen älskar jag rea; om "rea" var en idrottsgren skulle jag ha fyllt flera prisskåp. Det OnOff gör ovan är ett HÅN mot hela företeelsen rea och framför allt mot sina kunder.

Ovan skrev jag om att inte tycka synd om människor som inte tänker efter och det står jag för. Däremot rentav avskyr jag när företag som OnOff lurar sina kunder, med exempelvis vilseledande prissättning och att lura på folk dyra, onödiga försäkringar med rättigheter de redan har i konsumentlagstiftningen eller sin hemförsäkring. Affärer är visserligen affärer, men det är fanimej varken kärlek eller krig och allt är inte tillåtet.

Jag räknar dock naturligtvis med att OnOff står för sin syn på rea och att när jag idag går ner på stan kommer att få se en skyltning som annonserar "SUPERSALE! Rabatter från 0,58 %!"*


* 5/854 = 0,005854

Kommentarer
Postat av: Nawal

Bra inlägg!!

2009-12-27 @ 19:03:18
URL: http://newl.blogg.se/
Postat av: J

Bra skrivet! Men... ehrm... det blir väl 0,59%?

2009-12-28 @ 12:33:05
URL: http://enentreprenors.blogg.se/
Postat av: Anna

My bad! Klart det ska va' 0,59 %. Jag, ehm, skyller på att avrundningscentrum i hjärnan är på jullov.

2009-12-28 @ 13:09:57
URL: http://annasord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0