Dubbelnollornas årtionde.



Inspirerad av J:s utmärkta sammanfattning av 00-talet
, tänkte jag resonera helt ovetenskapligt kring 00-talet som sådant. Jag vet inte vad ni säger, men det är först senaste veckorna tack vare media som jag själv tänkt på att 00-talet faktiskt är ett årtionde lika mycket som exempelvis 80- och 90-talet. Är det bara jag, eller känns det allmänt som ett decennium med lite dålig... sammanhållning?

Vad är 00-talet? Pratar vi större händelser är det lätt att googla i minnet och få träffar på terror och elände, protester mot Bush-administrationen, lite influensa-paniker, en rad uppmärksammade mord och på sluttampen en rejäl dos klimathot. Plus att det förstås var årtiondet som tog livet av Astrid Lindgren.

Men det där är vad som hände och det var ju inte det jag frågade om. Vad ÄR 00-talet? sa jag. Rent spontant dyker inga pudelfrisyrer, färgglada träningskläder eller tralliga Absolut Music-samlingsskivor med låtar om Barbie och Tamagochikärlek upp. (Det sistnämnda kan dock förklaras rätt fort av en viss personlig musikalisk utveckling). Googlar man 80- eller 90-talet dyker just sådana saker upp, blandat med lite buffalo-skor, Pamela Anderson i Baywatch, Rubiks kub, våfflat hår och Turtles.

Wikipedia:r man 00-talet hamnar man först 2000 år fel i tiden hos Jesus själv, men tar man sig vidare till artikeln om 2000-talet är det en fattig sammanfattning man möts av. Musiken beskrivs med exakt två ord: "pop" och "rock". iPoden nämns, liksom Idol, fildelning och finanskris. Ja-happ. Men mer då?

När 90-talet lämnade över stafettpinnen 31:a december 1999 var jag bara 12 år och några djupare samtidsanalyser kan jag inte minnas att jag gjorde. Att min barn-barndom höll ihop i 90-talet för mig gör det lite svårt att uttala mig om hur det verkligen var då (inte för att det hindrar mig, uppenbarligen). Men kanske har det varit precis samma visa med de tidigare -talen och de gemensamma nämnarna kommer framträda först om ett par år när fotoalbum, gamla pressbilder, filmer och arkiverade bloggar visar en mer enhetlig bild av fula frisyrer, konstiga kläder och populärkulturfenomen.

Men förutsatt att man får åka med livet ett tag till, väcks onekligen oroliga funderingar inför framtiden: när inbjudningarna till fester med 00-taltema om några år ramlar in, vad fan ska man klä ut sig till?

Kommentarer
Postat av: J

Min högst ovetenskapliga och extremt ogrundade åsikt är att -talen må gå från 80 till 90, från 90 till 00 osv, men att de verkliga årtiondena går från 85 till 95, från 95 till 05 osv.

-95 såg man fortfarande ut som på 80-talet, och runt 2005 hade de flesta gräsliga 90-talslookarna fasats ut. Fem års fördröjning alltså, kan det vara så?

2009-12-30 @ 02:25:54
URL: http://enentreprenors.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag lag faktiskt och tankte pa det dar igar kvall nar jag skulle somna (av alla saker...).



Skulle tro att om 20 ar nar man blir inbjuden till Emilie pa 00-fest sa kommer man ga kladd i stuprorsbyxor och fult har for killarna i nagon slags emo-stil och fejkbrost a la WAG for tjejer med en ful Guess-vaska. Undrar hur manga manniskor jag just forlampade med den meningen :D

2009-12-31 @ 05:50:52
URL: http://ochlena.blogg.se/
Postat av: Anna

Hahaha, head on the nail Lena! :D Som engelsmännen skulle ha sagt. ;)

2010-01-03 @ 00:15:24
URL: http://annasord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0