Confessions of a killer.


Växter gör hemmet levande! heter det ofta, men jag tycker det borde tilläggas att det är under förutsättningen att växterna faktiskt lever. Nej, jag är inte särskilt växtintresserad, bortom att jag tycker de är fina att titta på. Vattning betraktar jag inte som någon obligatorisk aktivitet. Kort sagt, när jag köper blommor vet alla att det handlar om palliativ vård.  

Förståndshandikappad som jag är i den botaniska världen
, hindrar det inte mig från att tänka irrationella tankar som att skaffa en orkidé. Fem-sexhundra känns dock som en väl saftig summa att betala för att ha ihjäl en fin blomma, särskilt då jag inte dödar dem för kicken utan verkligen blir ledsen när de går hädan.

Hur som snubblade jag förra veckan över fina och billiga orkidéer på Ikea. I vanliga fall skulle jag kanske ha ifrågasatt mitt omdöme, jag kallar alla orkidéer "fina" om de inte väldigt uppenbart gått över till andra sidan, men denna gång hade jag med mig fyra tjejkompisar som jag litar på och alla instämde i lovorden, så det kändes som att jag var on the safe side. Jag hann dock inte mer än att sätta ner blomman i kundvagnen innan alla, från mina vänner till random Ikea-besökare och anställda, började ge mig sina skötselråd.


"Ta den, den har fina rötter, det är viktigt när man planerar om den. Fast den där, där borta, den har fler knoppar. Och så ska du inte ha den i glaskruka, åtminstone inte om du har den i fönstret för då bildas någon gas. Det där med gasen är bara en myt har jag läst, du kan visst ha glaskruka. Men du ska inte ha dem i solen ändå, för de trivs inte där. Jo det gör de, du måste bara vattna dem oftare då. Fast om du inte har dem i fönstret kan du ha dem i glaskruka, då är det lugnt. En halv deciliter vatten i veckan vill orkidéer ha. Sedan om du vill att de ska blomma om måste du..."


Den dag jag skaffar barn ska jag tvärvägra att ta emot råd från omgivningen. På så vis kan jag i alla fall ärligt berätta för ungen att jag förstörde den helt på egen hand.


Bildkälla: Ikea

Kommentarer
Postat av: J

Hoho bästa inlägget på länge =) Jag skrockar nöjt med.. Mest nöjd är jag såklart över det faktum att jag själv är likadan, det brukar ta i snitt en vecka att ta kol på nya blomrackare.. ej inräknat mina ormbunkar då som levde i ett halvår trots att jag försökte ge dom aktiv dödshjälp varje dag ^^

2008-09-12 @ 19:08:31
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: J

Ahaa det var så dom hette ^^ Har haft den låten mer eller mindre på hjärnan i flera år utan att veta var den kom ifrån haha

2008-09-13 @ 12:27:12
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Jon

"Kort sagt, när jag köper blommor vet alla att det handlar om palliativ vård."

skrattar!



Livet ær grymt. Både mot dig och dina blommor :D

Soft inlægg!

2008-09-13 @ 21:18:22
URL: http://thym.blogg.se/
Postat av: Kim Ekholm

Bra inställning till barnauppfostran. Helt klart rätt!

2008-09-15 @ 09:31:21
URL: http://hip2besquare.eu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0