Torsdag 24/1 2008.


Fyra föreläsningar och ett seminarium är nu avklarade. Mycket är fortfarande förvirrande och jag vill mena att jag har en bit kvar tills jag i dagligt tal refererar till Heckscher-Ohlin-teoremet. Ändå får jag lov att erkänna att jag lärt mig massor bara på de här dagarna och trots allt börjar komma in i vanorna. Första seminarieuppgiften blev godkänd idag och likaså (antar jag) vår muntliga presentation. Lite svettigt men det gick.

Vi är 189 stycken (minus avhopp) som börjat ekonomie kandidat-programmet denna termin, indelade i fem grupper med bokstäver A-E. Dessa bokstavsgrupper är sedan indelade i två undergrupper, 1 och 2. Alltså A1, A2, B1... I vår grupp är vi 18 stycken som har gemensamma seminarier (typ lektioner). Gruppen är i sin tur uppdelad i basgrupper på 3-4 personer som arbetar tillsammans med så gott som alla uppgifter denna kurs. I förväg gjorde mina minnen av grupparbeten från grundskola/gymnasium mig lätt skeptisk mot basgrupperna, men nu vet jag inte hur jag klarat mig utan dem.

Att hålla mig själv vid liv tycks jag också ha lyckats med hittills. Jag är hel och ren och mätt, åtmistone ibland. Första utbetalningen kom från CSN idag, 11300 välkomna kronor som i mina ögon orättvist ska fördelas mellan hyra, elräkningar, matinköp, sköljmedel, kurslitteratur och mina nöjen. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska skaffa fast telefoni eller inte, det är en av Grejerna Jag Måste Ta Itu Med. Tillsammans med att registrera bredband, leta beg cykel, leta Studentkortet, få fatt i vice-värden angående mitt kalla badrumselement, sy gardiner, hitta hallmöbler och blurghfudhsksjgh... *ljudet av en hjärna som i protest vägrar fler måsten*

Just nu snurrar åtmistone tvättmaskinerna för fullt nere i källaren och jag tror mig till och med ha bemästrat uppfinningen känd som "torkrum". Det brummar och blåser åtminstone och de konstiga ljuden som regelbundet hörs är säkert alldeles, alldeles som de ska. Enligt lägenhetens förra ägare huserar här ett gäng "tvättnazister" bestående av damer i medelåldern+, så ni får hoppas för min skull att det jag hittat på baksidan verkligen är tvättfiltret. Tvättstugan är ju statistiskt sett den vanligaste anledningen till bråk och så det är nog säkrast att vidta varje möjlig åtgärd för att undvika att bli ett offer för tvättgestapo...


Kommentarer
Postat av: Hanna

hej hej! hoppas allt går bra för dig. Jag och helena är nyss hemkommna från fjällen och vi överlevde faktiskt.. ^^; universal telecom är ett bra telebolag. Kram kram!

2008-01-24 @ 21:42:51
URL: http://decorated.blogg.se
Postat av: iRiC

du skriver så mkt text anna, hur ska jag hinna läsa allt detta på de få minuter jag hinner undanvara till socialt liv innan jag beger mig till skolan? ^^,

2008-01-25 @ 07:01:22
URL: http://iric.blogg.se
Postat av: Emilie

Nu har jag sett filmen "Juno".. ROlig:) Härlig tjej!

Kul att det går bra för dej! Hihih! Jag kommer en vacker dago ch terrar! Du längtaR? Inte det nej..hehe

Hur kunde du få mer studiebidrag änmej? :P Fy

2008-01-25 @ 09:41:28
Postat av: annaa

duktig du är som orkar plugga mer =)
hahha jag tror jag nyss tagit studenten och är fortfarande grymt skoltrött hehehe..
kram på dig

2008-01-25 @ 20:36:55
URL: http://mizzsunshine.blogg.se
Postat av: Malin

Heej, jag läste i din blogg att du har jobbat som au pair i england, om jag har rätt för mig. Vad du där i 6 månader? Genom
vilken förmedling fixade du det då?
Jag vill nämligen va borta i just ett halv år men det verkar som om det finns något krav på ett år :/
Tack så länge! :)

2008-01-25 @ 20:37:50
URL: http://mwereen.tjejsajten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0