The battles of a glasögonorm in disguise.


Utrustad med en syn som lämnar något att önska är jag en flitig användare av linser. När mitt nuvarande, sista linspar börjat göra klart att de inte vill vara med längre stolpade jag igår in på Synsam i Uppsala.

För det första fick jag lära mig att Synsam inte har samma kundsystem över hela Sverige, helt logiskt inom samma kedja, så damen bakom disken fick lov att ringa till Mora för att få information om mig. Efter samtalet meddelade hon med illa dold förtjusning att hon var förbjuden att sälja linser till mig innan jag genomgått en synundersökning. "Och det kostar 450 kronor!"


450 kronor. Plus linser. Jag praktiskt taget hörde dödsskriet från mitt nya projekt - "försöka leva på enbart studiebidraget i mars" och månaden har ffs inte ens börjat än. Vad som stör mig mest är att det inte finns något i den korta undersökningen som motiverar den kostnaden. Men enligt optikernas policy får jag inte köpa linser om jag inte gör en synundersökning/år, varpå de kan sätta vilket pris de vill. Maktmissbruk, muttrar den tjuriga studentskan.


Fast vad vet jag
. Kanske har jag fel och Synsams policy är enbart grundad på oerhörd godhet och välvilja. Kanske har 14 månader utan synundersökning lett till att mina ögon när som helst kommer trilla ut. Plopp, plopp.


Kommentarer
Postat av: Fia

Ärligt Anna, det här med synfel är ju inget man väljer själv, så borde de inte vara kostnadsfritt eller jävligt mkt billigare för ett lätt handikapp borde det ju klassas som:P

2008-02-26 @ 19:46:23
Postat av: Jon

Ärs det är väl en smal sak! Det är bara att du pratar en stund med Emilie, får några sterila kompresser och tejp, samt ett par plasthandskar. Det hela är en fråga om förberedelse det där med ögonglobsplopperiet. "Tag korg och kniv, vi ska plocka svamp...." liksom. Samma logik, annan funktion.
Synsam borde veta bättre! ;)

2008-02-26 @ 21:54:54
Postat av: johanna

va? har du nå extra speciallinser då? nån sån regel kan jag då inte komma ihåg att jag har hört nån gång.. nästa gång de säger nåt liknande så svara bara fuck you och gå hem och beställ på nätet! där tvingar de garanterat inte på en nån synundersökning!

2008-02-29 @ 14:54:56
URL: http://ergosum.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0