Posten is not my homie.


I dagens brevskörd återfann jag ett brev adresserat till mig från Posten. Då jag och Posten mig veteligen inte tidigare korresponderat med varandra sprättade jag frågade upp kuvertet och kunde bland annat läsa följande:

Betalning i efterhand.

Vi har i en kontroll funnit brev från er med för lite eller utan porto.


Anteckning:

1 st. Inrikes Frimärkt 1:a klass 500g skrymmande, rätt avgift: 44 kr, frankering: 33 kr.

Avgift för skrymmande tillkommer när brevet är bredare än 25 cm eller tjockare än 3 cm.


Med vänlig hälsning,

Posten Kundtjänst


Medföljde gjorde också ett inbetalningskort på 36 kronor.


Nu måste jag få bli bitter. Om jag lämnar in ett brev på Posten för att få det rätt frankerat och de säger med brevet i hand "33 kronor, tack" vad ska man göra? Spänna ögonen i dem och säga "Är du RIKTIGT säker på det?" Jag skiter i de där extra 36 kronorna i sig; jag är ju precis som ni en dålig i-landsmänniska vars ekonomi inte raseras av en sådan utgift. Men principen, det handlar om principen.

Posten

Update: Efter ett samtal till kundtjänst är räkningen numera makulerad. Jag låter ändå inlägget stå kvar, av principskäl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0