Sol, Sol, Strålande Sol


+26 grader visar termometern i skrivande stund och solen strålar från en aningen molnig himmel. Rapporterna om att detta är en försmak på en rekordvarm sommar börjar dyka upp i tidningarna och jag hoppas de har rätt, även om jag inte sätter någon särskild tilltro till dem - de låter lika odelat positiva varje vår.

30-gradig värme är dock inte önskevädret i en storstad som London. I kombination med alla turister blir allt över 25 grader olidligt. Redan nu märks turisternas närvaro, särskilt under helgerna, och värre kommer det garanterat att bli.

Som det är nu får man bruka våld för att ta sig fram på Oxford Street under helgerna. Förra helgen åkte Lena och jag förbi London Dungeon och skrattade rått åt den 2-3 timmarskö som ringlade sig utanför. Det finns vissa tunnelbanelinjer och stationer vi definitivt undviker - Piccadilly Line en lördageftermiddag är endast för de riktigt äventyrliga och de riktigt korkade. 

Jag undrar verkligen varför folk åker till storstäder som London om somrarna. Ok, det är kul om solen skiner - men är det skoj nog att uppväga timslånga köer till turistattraktionerna; stekheta, proppfulla tunnelbanevagnar och olidlig trängsel på gator och i butiker?

Nu ska jag ut i trädgården med en lagom okrävande roman om privatskolor i New York som jag norpat från Mrs D's bokhylla och bara njuta av solen medan den skiner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0