Royal Mail Is Not My Homie


I morse damp det ned ett brev genom brevinkastet som jag tyckte jag kände igen. Det stämde också - jag hade nämligen postat samma brev för två dagar sedan. Dock inte adresserat hit, då det inte ligger inte i min natur att skriva brev till mig själv.

Nej, det brev som låg på hallgolvet borde i skrivande stund befinna sig i Sverige och hos den person det var adresserat till - mamma. Det gick dock inte att se nu, eftersom det satt ett stort, rött klistermärke ovanpå adressen. Där stod att läsa: There isn't enough postage on this Airmail item so we are resending it to you. To resend it, please take it (with the label still in place) to a Post Office branch and pay the missing postage.

Ursäkta vad? Jag har köpt ett standard EU-frimärke för 44p. I standardstorlekskuvertet ligger ett standardstorlekskort som inte har någon tillstymmelse till blydekorationer eller solitt guld. Hur kan det portot inte räcka till?

En titt på Royal Mails hemsida ger vad jag misstänker är svaret. Sedan jag köpte mitt frimärke för ett par veckor sedan verkar det som att de höjt priserna på utrikesfrimärken från 44p till 48p. 4p motsvarar, för er som inte är insatta, cirka 50 öre. Och detta skulle jag naturligtvis veta.

Det har säkert suttit någon liten postfascist som hatar livet och gnuggat händerna över dessa fyra pence. Jag undrar vad som hade hänt om jag inte skrivit ut en avsändaradress. Hade brevet varit hopplöst förlorat i ett stort brevbål på Royal Mail eller hade det gått igenom systemet i alla fall?

Tackar vet jag Sverige, där Posten ändå levererar breven till mottagaren och sedan skickar en ett krav till avsändaren på extra porto + serviceavgift på 20 spänn som man glatt kan strunta i.

På det röda klistermärket som täcker adressen står This label peels off. Vad de inte tillade var att resten av kuvertet under också följer med.

Så det matchande kuvertet är förstört, jag måste klämma in ett besök på Posten i min redan överbokade dag och mamma får inte sitt omsorgsfullt hemmagjorda kort på mors dag. OCH jag börjar fundera om brevet till Singapore som jag postade är lika lost det, eftersom jag köpte frimärkena vid samma tillfälle.

Jag hoppas det här gjorde någon på Royal Mail väldigt glad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0