Val, val, val


"I can count all the jobs you can
choose, ok? Nurse. Doctor. Operation
nurse. Um... Bra consultant."

- Ni som min yrkesvägledare



Mitten på mars och det är inte bara dags att börja förbereda sig för våren, utan också att skicka in ansökningar till högskolor och universitet. <insert ångest here>. Ansökningarna ska vara inne om tre veckor eller så och jag har de senaste dagarna funderat mer än vanligt över vad jag ska söka.

Om jag fick önska skulle valet vara glasklart, men det är det inte. Tyvärr. Juridik är något jag länge tänkt på och som jag kanske skulle trivas med, men nu när det är dags att göra själva valet känns det desto mer osäkert. Tänk om det inte är rätt? Tänk om jag missar mitt riktiga kall och väljer den enklaste utvägen? Tänk om jag blir olycklig hela livet eftersom jag egentligen skulle ha blivit agronom eller... eller neurokirurg, men var för ignorant för att upptäcka det i tid? Jag har ingen lust att komma ut i arbetslivet efter sju års studier/tingsmeritering och upptäcka att nej, jurist var visst ingenting för mig. Hur lätt är det då att välja om?

Det värsta är ju också att i grund och botten kan man bara göra valet själv, även om det naturligtvis vore enklast att låta andra bestämma åt en. Syo-vägledare ska vi ens inte börja prata om. Personligen placerar jag dem snäppet under försäljare av begagnade bilar på förtroendeskalan. De jag kom i kontakt med på gymnasiet hade ingen aning om någonting, kunde inte med datorer och var mest intresserade av att höra skvaller om lärarna. Fnys. Det enda de vägledde mig till var insikten att jag aldrig, aldrig, ALDRIG ska bli syo-vägledare.

Testerna som ska tala om vad man passar för yrke ger jag heller ingenting för. Enligt Expressens avancerade yrkestest bestående av sju frågor ska jag tydligen bli polis. Pfft säger jag bara. Och AMS raffinerade intressetest har sannolikt stjälpt mer än hjälpt mänskligheten. "-Är du intresserad av att köra taxi? -Tycker du om att hälla saker i provrör? -Är du intresserad av slå på saker med en hammare?". De yrkesförslag jag fick, efter att ha genomlidit 120 frågor eller mer, varierade från flygvärdinna till discjockey och arkeolog. Tack, AMS!

I och med att jag som bekant befinner mig på utländsk mark, innebär det också att jag är fjärran de skönmålande katalogerna som brukar dimpa ned i postlådan så här års, fullmatade med förslag på olika utbildningsalternativ och intervjuer med glada, vackra människor som sitter i skräddarställning under ett träd någonstans och berättar om hur fantastiska deras studier (underförstått: liv) är. Jag har en teori om att man kan hyra sådana människor - inklusive träden - från ett företag någonstans, men jag har ännu inga konkreta bevis.

Inte för att avsaknaden av kataloger gör någon skillnad - jag vet ändå vad som kommer. Det är en broschyr med snöklätt omslag från Luleås Tekniska Universitet; en katalog från någon i Linköping som har fått för sig att jag ska bli civilingenjör; en broschyr från Umeå Universitet som handlar om... jag vet faktiskt inte, eftersom jag alltid slänger dem direkt (inte en meter norrut!) samt en bunt brev om KY-utbildningar jag skrattar hånfullt åt. Om de sistnämnda vill att någon ska ta dem på allvar, föreslår jag att de till att börja med slutar skicka ut töntiga färdigtryckta visitkort med yrkestitlar i pastellfärger och stjärnklistermärken man ska klistra upp på den utvikbara pappershimlen.

Så, sans kataloger (som ändå bara irriterar slash gör mig nervös), är årets attackstrategi Internet. Jag är fullt övertygad om att svaret på alla livets frågor finns någonstans i cyberrymden, om man bara vet vart man ska leta. Jag måste tro det, för det känns som att jag uttömt alla andra alternativ.

Jag inledde min jakt på studera.nu, eftersom det verkade vara en plats så god som någon. I ett försök att tänka "utanför lådan" gick jag igenom alla de större ämnesområdena som fanns att tillgå, i hopp om att ett starkt ljussken skulle dela himlen och jag i en uppenbarelse skulle skåda min framtid. Nu verkar dessvärre inte den funktionen finnas i min version av Netscape. Men jag har i alla fall fått upp ögonen för en hel del nya... eh, spännande områden jag inte hade en aning om att man kunde studera. Vad sägs till exempel om:

  • Anläggningsteknik (Skogsbränder då, eller?)
  • Euphonium
  • Farmakokinetik
  • Fri konst ("Här är en pensel, gör vad du vill"?)
  • Försöksdjursvetenskap (!)
  • Historisk osteologi (Har antagligen inget med ost att göra fast det låter så)
  • Innovationsteknik
  • Jämförande indoeuropeisk språkvetenskap (... eller skjut mig direkt)
  • Limnologi
  • Miljömanagement
  • Mim
  • Mätteknik ("Det här är ett måttband")
  • Oral hälsa

Nä ni, tills utbildningarna kallade "Hur Du Blir Ekonomiskt Oberoende Utan Större Ansträngning (garanterat)" och "Ett Fulländat Liv - Så Gör Du" dyker upp i kurskatalogerna får jag väl helt enkelt klamra mig fast vid mitt livsmål - Rik, Frisk och Lycklig - och hoppas som fan att det löser sig på vägen.


Kommentarer
Postat av: Maltesern

Om all går åt pipan tror jag att du i alla fall kan skrapa ihop till åtminstone godispengar genom att sälja dina texter till tidningar. Väl godkänt arbetsprov har du redan gjort här, i din blogg.

2007-03-21 @ 23:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0