x2 + px + q = 0


När jag avslutade Matte B-kursen i tvåan försökte min dåvarande mattelärare locka in mig på C-kursen genom att ge mig en kursbok innan sommaren. Jag läste aldrig kursen då men boken blev kvar i min ägo (eftersom inte läraren krävt tillbaka den måste hon ju ha viljat att jag ska behålla den) och har bott de senaste åren på BraAttHa-hyllan. 

Eftersom jag ska läsa Matte C på KomVux i höst har jag plockat ned och börjat räkna i den. Två års förträngning till trots går det faktiskt helt okej, även om jag inte direkt känner endorfinerna strömma till när jag sätter mig ned med boken. Arbetet tar dock dubbelt så lång tid som det borde göra, då jag inte har någon lärare som kan förklara och enbart är hänvisad till bokens (bort)förklaringar.

När jag har suttit där och svurit har jag utformat en teori. Den går ut på att det finns en matematikkonspiration med syftet att avskräcka vanliga människor från att räkna matte. För om folk kan det, kanske de upptäcker att det inte krävs +150 i IQ för att dra roten ur 16 och då förlorar konspirationens räknekunniga upphovsmän sin gudomliga status. De behövde helt enkelt ett sätt att höja matematiken och sig själva som bemästrar konsten till skyarna, och samtidigt avskräcka vanligt folk. Svaret fanns i att göra matteböckerna obegripliga och att infiltrera den svenska skolan med så många av sina anhängare som möjligt.

Det är rätt uppenbart när man tänker på det. När vi är små och får räkna med färgglada äpplen och krokodiler tycker de flesta om ämnet. Till och med konspiratorikerna förstår ju att det är bra om folk kan 2 +2. Sedan närmar vi oss högstadiet, krokodilerna försvinner, och eleverna börjar uppdelas i bra och dåliga (mattegrupper, hette det på min skola). För varje år på högstadiet/gymnasiet blir böckerna sedan allt obegripligare och det blir allt mer uppenbart vilka lärare som sympatiserar med avskräckningsideologin. Matematikens fanclub minskar drastiskt och det är inte det minsta konstigt. Om det ser svårt ut och du blir tillsagd att det är svårt (med andra ord: du är för dum för det här) är det väl rätt naturligt att folk inte gillar matte.

I'm on to you, bastards. Och den dagen jag hittar er, den dagen kan ni ju bara hoppas att pi och kvadreringsreglerna hjälper er.

Kommentarer
Postat av: Ine

Anna! Fy helvete vad bra du är på att skriva! Sitter här och garvar åt flera av dina inlägg, så klockrent! Om inte jurist så journalist, för tusan! =) Du, jag har också anmält mej till Ma C kursen! Så vi kan vara bittra och hatiska tillsammans! Hehe. Ta hand om dej, ses om inte allt för länge då... =)

2007-08-05 @ 22:54:00
URL: http://inemaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0