... För Det är Terror, Terror Överallt


Så var det terror i England på tapeten igen. Media vältrar sig i bilbomber, brinnande jeepar, avspärrningar, polisinsatser och jakten på terrorister.

Är det bara jag som är lite trött på hela terrorcirkusen? För det första ställer jag mig skeptisk till uppgifterna från engelska myndigheterna - vilken intressant slump att polisen på samma dag råkade hitta just de två bilbomber som fanns utplacerade i hela London. För det andra betvivlar jag att åtgärderna som vidtagits skulle hindra särskilt många målmedvetna terrorister.

Ta avspärrningarna runt Heathrow och att man inte får köra in med bil till terminalerna. Bara för att det var bilbomber förra veckan är det väl inget som nu hindrar någon från att knalla in på Heathrow med en sjuhelsikes bomb i väskan och smälla av den där inne. Eller i tunnelbanan för den delen. Eller på en buss. Eller i folkvimlet på gatorna, eller inne i något av varuhusen, eller -

Min poäng är: Vill man absolut terrorista sig är det inte nog så jävla svårt. Recept på bombtillverkning kan varje tioåring hitta på internet och anser man sig kunna undvara den jordiska existensen för sin sak är det inte särskilt mycket som står i vägen. Det intressanta i sammanhanget borde väl vara att det inte händer mer, i en värld där vi blir tillsagda att ilskna terrorister står och stampar bakom varje husknut med ett bombbälte runt midjan.

Jag blir så trött när jag hör Aktuellts spåniga Englandskorrespondent förundras över att folk överhuvudtaget går ute på gatorna i centrala London. Vad skulle alternativet vara då? Att alla sitter inne och trycker i sina hem med fördragna gardiner? Att ingen går till varken jobb eller skola? Att hela Storbritannien, eller ännu hellre hela Västeuropa upphör med all verksamhet och darrar kollektivt av skräck?

TT Newsflash: Folk dör. Varje dag. Överallt, av olika anledningar som för det mesta inte alls har med terrorism att göra. Shit happens. Terrorister happens. Och jag vägrar vara rädd tills någon ger mig en ordentlig anledning.


Nu hamnar jag väl på USAs terrorlista också. Men jag har hört att Guantanamo ska vara fint så här års.

Kommentarer
Postat av: Jon Pon

Men det är verkligen inte konstigt att föräldrarna är så rädda för världen som de verkar i
Storbrittannien...
www.bowling.for.columbine liksom.
Att svenska föräldrar bara fortsätter att sippa på kaffet medans ungarna jordar ner sig i nån skog tre kilometer bort - UTAN att frukta för deras liv - måste helt enkelt bero på svenskarnas besatthet av väderprognosen. Den får oss alla med gulaochblå hjärtan att glömma vad som just sades!

2007-07-04 @ 01:23:08
URL: http://www.thym.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0