How to spend a Saturday in England


Med vädret och humöret på min sida bestämde jag i morse att jag skulle åka till Guildford. Passande nog visade det sig att Mr D också skulle dit, eftersom han köpte sin nya bil där och skulle hämta några extragrejer till den. Även Ni gjorde oss sällskap i bilen, då Mrs D åkte till sin familj på Irland i morse. Eftersom det var en "fairly quiet road" tyckte Mr D att jag väl kunde köra dit? 

Jodå. Så in packade vi oss alla tre i bilen och jag kände några extra kilo ansvar på mina axlar med Ni i baksätet. Ut på stora vägen, allt väl, genom några rondeller och korsningar mot Nis skola, en väg jag känner till ganska bra vid det här laget. Värre blev det då vi svängde av på en ny, ganska vältrafikerad väg. Trafikljus mitt i vägen, tre olika körfält, mycket lördagstrafik... Min puls var dock okej tills vi kom till en gigantisk rondell med tre körfält och trafikljus lite här och var. Hjälp på riktigt! När jag väl tagit mig ut ur den (i fel körfält) befann vi oss helt plötsligt på en motorväg, exclamation point. Mr D var rätt lugn och jag tyckte inte det var läge att upplysa honom om att jag aldrig någonsin kört på en motorväg förut... 

Efter tio minuter med 200 i puls var vi i Guildford där Mr D tog tack och lov över ratten för att bespara mig den värsta stadstrafiken. De släppte av mig i centrala Guildford, där jag gav mig in i folkdjungeln på de två stora shoppinggatorna. Först botaniserade jag mig genom ett stort varuhus, The Friars, samt några småbutiker utan någon större framgång. Lunch blev en vaniljlatte och en chokladbrownie på Starbucks. En bit upp på ena gatan hittade jag ännu ett stort varuhus, House of Fraser, och där blev det bingo. Januarireorna upphör tydligen i morgon i de flesta butiker, så billigt än så här blev det inte. Visa-kortet fick ordentligt med motion kan jag säga.  

Mina fynd inkluderade tre (!) huvudbonader från DKNY - en slags fiskehatt (det måste finnas ett bättre ord för det!) samt två "skärmmössor", en med svart text och en med rosa. Jag betalade 200 kronor för tre, istället för 2000! Vidare blev det en svart clutch-väska av samma märke, ett armband, en mössa från D&G, en jättefin födelsedagspresent till min mamma samt en urläcker svart skinnväska som jag ska använda som datorväska. Allt detta var på überrea och jag räknade ut att den totala rabatten jag fick var över 4000 kronor... 

Vid fyratiden gav jag mig nöjd och glad av mot tågstationen. Ett tågbyte och 20 minuter senare var jag tillbaka hemma. Jag, Ni och Mr D åt middag tillsammans och kollade på lite tv. Just nu är det omröstning i vad jag förutspår blir Sveriges nästa version av "Let’s dance" – samma koncept fast (b)kändisarna dansar runt på is. Weii...  

I morgon ska jag in till London och träffa Anna, den svenska au pairen, samt några från hennes engelskalektioner för att gå på museum, shoppa lite m.m. Det ska bli riktigt roligt, jag och Visa-kortet är i fin form nu! ;) Bloggsidan har bestämt sig för att samarbeta idag, så här nedanför har ni lite bilder på min favoritpromenadväg längs kanalen – enjoy.

159556-7

159556-8

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0