IKEA Über Alles


Eftersom "ta det lugnt" och jag aldrig kommit särskilt bra överens steg familjen upp i ottan i morse för en heldag på Imperium Kamprad i Gävle. Ny kudde, knoppar till garderoben och sänglampa stod på min inköpslista och möjligen för första gången någonsin kom jag faktiskt hem med exakt det jag föresatt mig att inskaffa.

Under dagens fältstudier har jag kommit på hemligheten med IKEAs framgång, och det är inte platta paket som de själva påstår. Det är ju påsarna - de gula, stora IKEA-påsarna! För vad är det första folk gör när de kommer in i ett IKEA-varuhus? Jo, hämtar en eller ofta flera påsar. Sedan springer hela familjen runt och hittar fantastiskt billiga nästanbrasaker som alla försvinner ned i påsen. Och alla som någonsin varit på IKEA vet ju att de där kassarna omfattas av samma universella lag som Skalmans skal - det finns plats för allt utom månraketer, Atlantångare och bokhyllan Billy.

När man sedan efter någon timmes köande börjar plocka upp påsens tills synes outsinliga innehåll på det strategiskt korta varubandet (som genialiskt eliminierar all betänketid mellan upplockning-betalning) och upptäcker att de fantastiskt billiga sakerna tillsammans kanske inte är så fantastiskt billiga, då är det alldeles för sent för att ändra sig. Då är det bara att rota fram IKEA family-kortet och intala sig själv att femhundrapacket värmeljus Storbrand säkert är exakt vad farfar vill ha i julklapp.

Och allt tack vare de gula påsarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0