Park, Picknick och Pannkakor


Tack och lov för att solen skiner. Jag har lovat Ni att vi ska på picknick idag och hon är så inställd på det att störtskurar knappast varit nog för att hindra henne. Tanken är att vi ska åka efter att hon gjort klart sin påsklovsläxa om golf (!), vilket innebär att jag undvikit att svara frågan om picknicken är lunch eller middag. Jag har lovat att göra pannkakor som vi ska ta med, så när äggkris uppstod i går kväll fick Mr D vackert ge sig ut i mörkret på ägginhandlingsuppdrag. Tack Tesco 24/7!

Tyvärr finns det inte mycket till park här i stan. Kanalen är mysig att gå längsmed, men den lämpar sig knappast att ha picknick vid, såvida inte blötmark, lera och surrande elstationer är ens preferens. De största grönområdena här är ett par gigantiska fotbollsplaner som under helgerna myllrar av småpojkar i olika storlekar. Även om jag inte visste allt vad det innebär (en dag stod t.ex. två pappor med barn och kissade genom stängslet ut på den angränsande gångvägen när jag gick förbi) och även om vi faktiskt tog oss in dit är det under min värdighet att picknicka på en fotbollsplan.

Så det får bli tåget härifrån för vår del. Guildford eller Woking, jag har inte bestämt mig. Lena och jag hittade en jättemysig park i Guildford i söndags, där vi pratade bort nån timme i skuggan på en bänk (och blev uppvaktade av ett gäng killar som rodde förbi i en eka och sjöng "Ain't no stopping us now" för oss). Parken i Woking har jag varit vid men är inte säker på att jag hittar till, dessutom var den inte alls lika fin.

Det negativa med Guildford är att det är längre bort och vi måste antagligen byta tåg för att komma dit. En mindre lockande tanke när jag igår upptäckte att familjens picknickkorg är jätte, jätte, jättestor. Stor resväska-stor. Utan problem skulle man få in ett mindre trädgårdsbord + tillhörande stolar däri och ändå ha utrymme att smuggla med grannens olagligt importerade byggarbetare. Dessutom är korgen/väskan/containern gjord av flätad rotting och knarrar bara man tittar på den - whoopededoda.

Nu är det bäst att jag ser till att min lilla protegé gör sina läxor och inte någon av de andra miljontals otroligt intressanta saker som inte helt osannolikt kommit emellan på väg dit. Säg ett tv-program, en hungrig tamagochi, en hjärnskakad geting, en Supermario, en Dr Who-tidning, en studsmatta, några myror nedanför studsmattan, en spännande fläck på badrumsspegeln... Idag har jag i alla fall två trumf på handen som jag friskt kan och kommer att utnyttja som utpressning/hot/morot - picknick och pannkakor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0