Jag Ser Ljuset, Jonatan


Precis när jag var säker på att jag börjat skymta Nangijala släppte febern plötsligt taget om mig. I morse vaknade jag helt normaltempererad under det tjockaste täcket, utvilad efter 11 timmars oavbruten sömn. Hostan och det halsonda verkar inte riktigt redo att säga adjö och fem vindruvor är fortfarande en mättande lunch, men min värsta fiende tycks ha gjort reträtt. Jag har tillbringat hela dagen tablettfri och mår helt okej - riktigt bra jämfört med tidigare. Jag misstänker att en stor del av förklaringen är en kombination av Benylin och tanken på att utsättas för engelsk läkarvetenskap.

I min nyfunna pigghet vågade jag mig för första gången sedan hitkomsten utanför huset på en promenad. Och till min förvåning upptäckte jag att medan jag legat hemma och yrat har våren, nej, sommaren fullkomligen exploderat! Jag fick snudd på lov att nypa mig själv för att vara säker på att jag inte egentligen låg kvar i sängen med feberfrossa och hallucinerade ihop alltsammans.

Solen strålande, det var +24 grader varmt och behagligt vindstilla utan att vara kvalmigt. Alla träd här är fulla av löv; trädgårdarna lummiga av grönska och fulla av utslagna blommor i alla färger: gräsklipparna puttrar hemtrevligt i området; körsbärsträden är nedtyngda av blom och de engelska gubbarna kör sina bilar nedcabbade. Vilken kontrast det är att komma hit från Sveriges nollgradigtsnålblåstvinterjackavinterskorslasksnögråttgråttgrått kan jag inte ens börja beskriva.

Middagsbjudning står på schemat ikväll. Mr och Mrs D hade följande, rätt underhållande, diskussion i köket tidigare.
"I put one bottle of wine in the fridge." (Mrs D)
"That won't be enough dear." (Mr D)
"But there's a bottle of champagne in there as well."
"Well, that still won't be enough."
"One of them is driving."
"It still won't be enough."
"And I'm not drinking."
"It won't be enough."
"But I'm not having any."
"Yeah, sure. We need more, dear."
"I'm serious."
"It won't be enough."
"You know, I almost haven't had anything to drink this week. Meg and I barely split a bottle between us!"
"You will be the one begging me to open a second bottle."
"No I won't!"
"Yes you will dear, and then you'll be giving me grief about the fact that it's not cold."
"Well." Tystnad. "You better put another bottle in the fridge then."

Gå in på www.ladbrokes.co.uk för att delta i vadslagningen. I skrivande stund ger en vinfri Mrs D uppskattningsvis 45 gånger pengarna tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0