Foreign Invasion


När jag kom tillbaka igår från en heldag i Wimbledon upptäckte jag att jag inte var ensam hemma, vilket jag förväntat mig. Tvärtom var hela köket fullt av gäster - små, svarta, sexbenta gäster som myllrade likt ambulerande råttlortar över bord, bänkar, stolar, golv.

Myror.

Jag vet inte vad ni tycker om dem men jag är inget fan. Utomhus tolererar jag deras existens men kommer de in kan jag inte se det annat än som regelrätt krig. Mrs D har nämnt att de har problem med myror ibland och tidigare i år vet jag att myrorna gjort vissa intagningsförsök, som alla på okända sätt avstyrts i ett tidigt skede.

Nu var dock myrorna tillbaka och det med besked. Efter vissa efterforskningar kunde jag konstatera att de tagit sig in vid verandadörren och sedan upprättat en egen hårt trafikerad M25:a längsmed väggen, förbi tv:n och soffan, via den lilla köksön och därefter upp på köksbänkarna. Medan jag stod och sköljde bort myror från frukten i fruktskålen försökte jag bestämma mig för om jag var imponerad eller bara äcklad av deras företagsamhet.

Jag presenterade situationen för Mrs D när hon kom hem och inte helt oväntat grep hon genast till handling. Efter ett par minuter kom hon ut ur garaget med en mystisk skunkluktande sprayflaska i högsta hugg som hon sprayade ned halva köket med. Med tanke på att jag lever i en nation som bland annat anser att soptunnor är fullgoda batteriboxar undvek jag för säkerhetsskull att ta alltför djupa andetag medan utrotningen pågick.

När Mrs D äntligen var färdig och jag tyckte mig se små gröna giftmoln sväva runt i köket konstaterade hon att så fort tillfälle gavs skulle det inhandlas "ant traps". I mitt huvud fick jag genast en tydlig bild av små råttfällor i miniatyr placerade runt en myrstack, vilket kändes både opraktiskt och rätt dumt.

Nej, om jag förstod Mrs D rätt - och jag hoppas nästan att jag inte gjorde det - är dessa "ant traps" något slags medel man placerar ut och som myrorna sedan tar med sig tillbaka till myrstacken, varpå hela stacken dör. Okej, jag gillar inte myror, men jag är trots allt gammal Mulleskola-deltagare och delar av mig finner tanken djupt störande. Myrr - kom tillbaka, allt är förlåtet!

Kommentarer
Postat av: Emilie

Jag läste snabbt och trodde du hade barn som krövlade runt ;)

2007-04-25 @ 17:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0