Gräddgasquen.


Trots ledighet idag var jag i skolan klockan åtta i morse. Det är inte sunt beteende någonstans, jag vet, men speciella omständigheter krävde det. Klockan 10 idag släpptes nämligen biljetterna till Gräddgasquen 22 november (gasque = en slags bal-men-inte-riktigt-bal-fast-typ-ändå med sittning), som arrangeras för ekonomer från Uppsala, Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm; därav "grädd"-prefixet. Att påstå att biljetterna är eftertraktade är en underdrift -- när vi kom dit klockan åtta var det redan kö.

Ju närmare klockan blev 10, desto större blev kaoset. Kön skulle ledas om på två ställen för den fick inte blockera utrymningsvägar; folk trängde sig; folk skrek på folk som trängde sig; folk förnekade att de trängt sig... Ett par gånger var det ren upploppsstämning. Kaos, värme och inget leende ansikte någonstans. Galet! Och samtidigt så fascinerande hur människor kan agera under stress och press. När vi kom fram var 80 av 130 tjejbiljetter sålda och med tanke på den uppretade massan bakom oss, är jag glad att inte var den som behövde uttala orden biljetterna är slut. Tveksamt om man överlever något sådant.

Sen på vägen hem träffade jag Jehovas vittnen utanför Konsum. Jag kan nog lugnt säga att jag fått min dos mänsklig galenskap idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0