Nattankar.


Eftermidnattspigg som vanligt ligger jag nerkrupen i sängen och läser igenom inskickade essäer från förra årets Ekonomi, företag och samhälle-kurs. Betyget i kursen grundar sig på tre saker -- tentorna, grupp-PM:et och en individuell essä som på något sätt ska ha koppling till kursen. Egentligen ska det inte gå att komma åt inskickade arbeten från gamla kurser, men på grund av nån bugg i systemet gör man det ändå.

När jag läser får jag verkligen justera mina förväntningar på universitetsstuderande -- folk skriver så dåligt. Och inte bara dåligtdåligt utan felstavat, tvärtemot instruktionerna och framför allt fantasilöst. Av 60 ämnesval som jag sett har minst hälften skrivit om globaliseringen och resten antingen konsumtionshysteri, miljöproblem eller svenska modellens effekter. Skojigt att vara lärare när den trettionde globaliseringsessän som citerar kurslitteraturen landar på skrivbordet!

I mitt huvud dyker det upp alla sorters olika uppslag av en uppgift som avslutas med Låt inspirationen flöda! Det knixiga är att jag har noll och ingen uppfattning om hur mycket man vågar ta ut svängarna, men om inte annat får väl den här uppgiften bli ett test av det. Över min döda kropp att jag tänker idissla några globaliseringsteorier om jag har skuggan av en chans att göra något kreativt.

---

Det snöar. Nyss tassade jag ut i köket för att dricka vatten och det är vitt ute. Jag trodde vi hade en överenskommelse, växthuseffekten och jag, men tydligen inte. Dags att höja värmen inne och införskaffa en liten bensinmotor som kan stå och puttra ute på balkongen så vi får ordning på det här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0