Anna på bal.


Gasque [gask]. Hur många är bekanta med begreppet? För mig dök det upp första gången vi var på studiebesök på universitetet i trean på gymnasiet. Innan dess hade jag förmodligen gissat på något udda franskt klädesplagg. Troligen svart. Kanske en hatt.


Jag har inte full koll på universitetsterminologin än, men gasque är ungefär som en lite mindre högtidlig bal. Det finns massa olika sorter, men anledningen till att jag dillar om gasquer är att det ikväll är nollningsgasquen (eller reccegasquen). Fest på V-Dala nation med fina kläder och sittning med regler för skålande och liknande som bara skrämmer mig lite. (Besticken har jag i alla fall koll på, alla som någonsin sett en Hollywood-film vet att ju man börjar utifrån och in).


Klänningen, en svart liten sak, smycken och den kornblå sjalen ligger redan prydligt framme. Eftersom tentan tar slut 15.00 och förfesten (då vi också får instruktioner om t.ex. skålandet) börjar 16.00 lär jag få göra en brandman när jag kommer hem. Ni vet, hoppa i alla kläder på samma gång och sedan iväg fort som fasen. Hinner jag få med mig kameran i farten är det inte omöjligt att det kommer bilder. Nu, tenta!

Kommentarer
Postat av: Ine

Härligt härligt härligt med lite bal, fina kläder och etikett!

Är det Pretty Woman du har i åtanke, månne...? ;-)

2008-02-23 @ 06:44:39
Postat av: Maltesen

Så förutom begreppet "akademisk kvart" har du nu väl nu också fått lära dig lite om d.k. och t.k., antar jag...

2008-02-23 @ 12:48:10
Postat av: Anna

D.k. har jag mycket riktigt fått bekanta mig med, dock ej t.k. ännu, nolla som jag är. Men om det är något i stil med den akademiska kvart jag numera lever mitt liv efter kommer jag säkert tycka om det... ;)

2008-02-24 @ 22:28:06
URL: http://annasord.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0