Ny definition av "snökaos" - 2 cm snö


Ja, igår var det snökaos här i England. Landet lamslogs i princip av de ofantliga mängder snö som föll från himlen, mer exakt två centimeter. Det tog Mrs D tre timmar att ta sig in till London istället för 30 minuter. Tågen stod still. Bilarna stod still. Bussarna stod still. Antagligen tog Londonborna snöskor till jobbet. Jag är förvånad att de inte utlyste undantagstillstånd i landet, tidningsrubrikerna skrek praktiskt taget efter det. Själv kunde jag inte riktigt samla ihop nog med energi för att orka bry mig. Vid eftermiddagstid hade all snö smält undan och jag kunde promenera ner torrskodd till the village i nästansolsken. Nu börjar jag förstå varför, som Mr D sa, England aldrig vinner något i vinter OS. Försök till exempel träna längskidåkning i snökaos...

Minus snökaoset har veckan varit lugn. Jag har var i skolan i måndags och konstaterade att jag nog ska gå Cambridgekursen i alla fall, nivån i min nuvarande engelskagrupp är tyvärr inte den högsta. Vi får se! Ett par gånger denna vecka har jag varit ute och joggat/promenerat i det fina vädret. Idag var det strålande sol, klarblå himmel och grönt ute så långt ögat kunde nå. Jag sprang längsmed kanalen och det kändes verkligen som vår, med blomknoppar som börjar sticka upp, fågelkvitter och upptinat hundbajs lite här och var. Ni hoppas på massor med snö - hon är fruktansvärt avundsjuk på alla lyckliga svenskar som får driiivor med snö. Jag ogillar vintern, vad mig anbelangar får det gärna bli sommar i morgon. Mer växthuseffekt åt folket!

Ni och jag har pysslat med målarfärg ett par dagar i rad, hon är en riktigt go liten tjej som det är väldigt lätt att ha hand om. Mamma har skickat över lite av mina gamla pärlor m.m. från Sverige så jag tänkte vi skulle göra halsband/armband tillsammans någon lugn eftermiddag, kanske i morgon då Ni inte har några läxor. Annars har det inte hänt så mycket. Jo förstås, vi har ju den stora nyheten att Lena har hittat en familj och är på väg över hit - hurra! Redan på söndag är det tänkt att hon ska dyka upp, så nu om någonsin kommer London att bli osäkert!

Mr D har åkt till Milano idag och Mrs D är borta på något möte, så ikväll är jag barnvakt åt Ni. Hon kom hem från skolan för någon timme sedan och jag gjorde spagetti carbonara åt oss, innan hon åkte till Brownie's (tjejscouter). Om ungefär en timme kommer hon tillbaka och då ska jag försöka få henne att koncentrera sig på sina läxor, vilket inte alltid är det lättaste. Hon är väldigt duktig i skolan och mycket ambitiös, men när det är dags att göra läxorna (eller något annat tråkigt) har hon väldigt lätt för att bli distraherad - av tv-program, tv-spel, tidningar, böcker, saker hon absolut måste berätta/fråga om - så man får tjata lite på henne. Men jag ska muta henne med en pannkaka till kvällsfikat, det brukar snabba på saker och ting...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0