Lucka nummer åtta: Lucia, med anlag för att anlägga.


Bakom lucka nummer åtta: ett upproriskt inlägg om Lucia-tävlingar. Och en aldrig tidigare publicerad bild framgrävd ur mitt förflutna.

Jag fattar inte grejen med Lucia-tävlingar.
Lokaltidningarna väljer ut en radda tonårstjejer, tar kort på dem och låter dem berätta vilken bok de läst sist, vad de skrattar åt och vad deras favoritmat är. Sen ska det röstas, jajemen, hej och hå. Och jag ba: sakta lite i backarna nu, vilka är egentligen kriterierna som vi ska bedöma tjejerna röstar utifrån?
  • Prestationer i livet? Jaså, ni är 16 år och går på gymnasiet? Tycker om att lyssna på musik och shoppa? Numret till Svenska Akademin, ge mig NU!
  • Intelligens? Hrm, det skulle vara kategorin "senast lästa bok" då. *iRoNi*
  • Utseende? Nämenusch, utseendet har faktiskt INGEN betydelse och Lucia är minsann ingen skönhetstävling. Det är därför två tredjedelar av presentationerna består av bilder på kandidaterna. Personen på bilden har inget samband med texten, typ.
Sprida ljus i mörkret kan väl en ihoprullad kvällstidning också göra om man futtar eld på den, det betyder inte att jag känner ett behov av att rösta om det ska vara Aftonbladet eller Expressen. Sångröst skulle jag kunna acceptera, de där tjejerna brukar väl gala på om glänsande sjöar och stränder från köpcentrum-scener och äldreboenden. Men den totala frånvaron av exempelvis ljudklipp eller, för den delen, ens en fråga om musikaliska meriter ger ju en inte så liten vink om att det inte är rösten det hänger på heller. Så: på vilka grunder ska jag skilja en blonderad tonårstjej från en annan blonderad tonårstjej och känna "YES, just hon ska få stå i nattlinne offentligt och plocka stearin ur håret ända fram till påska"?

Nu ska ni inte gå och tro att jag nödvändigtvis har något emot tävlingen för det. Folk får gärna anordna världsmästerkskap i korvstoppning eller kärringkånk, det betyder inte att jag förstår det. Men: är det inte bara himla imponerande hur Lucia-tävlingarna lyckats med det anmärkningsvärda att bli så jäkla stor tradition utan att någon talat om vad fasen vi TÄVLAR om?

Anna fyraochetthalvt år.
Demokratiskt utsedd till (el)ljusbärerska enligt den uråldriga dagisprincipen "Alla Får Vara Lucia".



Kommentarer
Postat av: Emilie

Herregud. Kärringkånk en ny gren till midsommar.

2010-12-09 @ 10:28:16
URL: http://solbarn.blogg.se/
Postat av: Jon

Jag ÄLSKAR din bitterhet. Dagens första skratt!

MERMERMERMER

2010-12-09 @ 16:29:18
URL: http://thym.blogg.se/
Postat av: Anna

@Emilie - Det förvånar mig faktiskt att den inte redan ÄR tradition i Risberg ;)



@Jon - Tack sötnos! Och there's plenty more where that came from ;)

2010-12-09 @ 18:46:47
URL: http://annasord.blogg.se/
Postat av: Jon

Jag säger bara: öppna dammluckorna, kvinna!



Om dumpstringen:

Jag ska aktivisma så det står härliga till, var så säker! Det här är bara början =)



(Det känns lite fel att rätta en ordgrevinna som dig - men ordet du beksrev mitt inlägg med heter hängiven på svenska. Du får spanka mig nästa gång vi ses om du tage illa upp.)

2010-12-09 @ 20:15:32
URL: http://thym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0